Malin Høgsand Leirvåg

Alder: 21 år

Studieprogram: Statsvitenskap, 3. året

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)

Studieby: Trondheim

Ønsker heltidsstilling i Studenttinget: Ja

Hjertesaker

  • Godt læringsmiljø til alle

  • Kvalitet i utdanningen

  • Tilhørighet

Hvorfor stiller du til vervet?

Mitt navn er Malin, jeg er fra Stavanger og går tredjeåret på statsvitenskap. Jeg er engasjert, veldig interessert i studentpolitikk og har et stort hjerte for studentdemokratiet. Jeg ønsker å bli styrerepresentant på NTNU fordi jeg brenner for å sikre et godt læringsmiljø for alle studenter, uavhengig av hvilken campus eller by de studerer i.

Mine hjertesaker er læringsmiljø, kvalitet i utdanningen og tilhørighet. Jeg brenner for studentfrivilligheten, og vil jobbe for at NTNU skaper gode rammer slik at studentfrivilligheten styrkes ytterligere. Jeg mener at et aktivt og inkluderende studentmiljø gir et godt grunnlag for læring og trivsel. Videre er det viktig for meg at studenter har en god følelse av tilhørighet til sine studier og til NTNU som institusjon. Det er viktig for å skape eierskap og stolthet over sin utdanning. Jeg ønsker at studentene skal kjenne på mestring og at man tar en utdanning av høy internasjonal kvalitet. Jeg vil også satse på tverrfaglighet, for jeg tror på at tverrfaglige studieløp styrker studentenes kompetanse, og at det fremmer samarbeid på tvers av fagdisipliner og gir studentene muligheten til å utvikle spesialkompetanse og breddeforståelse.

Som styrerepresentant vil jeg arbeide hardt for disse verdiene og målene. Jeg vil være en stemme for studentene, og sikre at deres interesser blir hørt og tatt på alvor i beslutningsprosesser på NTNU. Erfaringsvis har jeg flere år i studentfrivilligheten gjennom linjeforeningen min, og jeg har vært både instituttillitsvalgt og fakultetstillitsvalgt. I tillegg er jeg Studenttingsrepresentant og sitter som studentrepresentant i NTNUs Læringsmiljøutvalg. Gjennom disse erfaringene har jeg jobbet mye med hvordan læringsmiljø og utdanning arbeides med på NTNU i praksis. Med meg i NTNU-styret vil du få en tydelig stemme som vil jobbe for å skape et inkluderende og godt læringsmiljø der hver student får blomstre og kjenner på en høy grad av tilhørighet. Godt valg!

Hvorfor svarte jeg som jeg gjorde på valgomaten?

  • Delvis uenig.

    Forklaring:
    Det er absolutt viktig at universitetet skaper arbeidstakere, men jeg mener NTNUs mandat strekker seg lengre enn som så. Universitetet er viktig for kritisk tenkning, forskning, kunnskapsproduksjon og bevaring av vår kulturelle arv. Derfor er det viktig at NTNU har to tanker i hodet samtidig: en tanke som styrker kompetansen som arbeidslivet trenger, og en tanke om å styrke kunnskapsproduksjonen i disiplinfagene som bidrar til en bredere forståelse av verden.

  • Delvis uenig.

    Forklaring:
    NTNUs samarbeid med næringslivet kan være svært verdifullt for både NTNU, næringslivet og samfunnet som helhet. Det gjør det mulig å arbeide med reelle problemstillinger, anvende forskning i praksis, utvikle nye teknologier, og det skaper praksisplasser og relevante prosjekter for studentene.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Jeg mener at en av NTNUs viktigste styrker er at vi har et mangfoldig tilbud av utdanninger. Det er viktig at vi sikrer kompetanse lokalt, men også nasjonalt. Når NTNU skal dimensjonere utdanningene, må vi også gjøre kvalitative vurderinger. Det lønner seg at vi har et bredt spekter av utdanninger i nærheten av der folk bor, og at vi er attraktive for fremtidige studenter innenfor mange forskjellige fagretninger.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Dette varierer fra emne til emne, men jeg tror løpende vurderinger vil gi mer engasjement, bedre læringsmiljø og støtte for studentene. Man får da flere tilbakemeldinger, bedre læring og bedre forståelse. Jeg tror løpende vurdering kan være veldig positivt..

  • Delvis uenig.

    Forklaring:
    Det er kjempeviktig at vi utvikler og bygger mer læringsareal, men studentfrivilligheten har en stor mangel på areal i dag. Å styrke areal til studentfrivilligheten, styrker engasjementet og læringsmiljøet som legger et godt grunnlag for god læring. Derfor må vi skape en god balanse mellom areal til læring og frivilligheten.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Tiltak for å sikre kjønnsbalanse i utdanningen skaper gode mangfoldige studentmiljøer på de ulike studiene, bekjemper stereotypier og skaper kjønnsbalanse videre ut i arbeidslivet.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Utveksling er viktig for å utveksle kultur, perspektiver og språk. I en stadig mer globalisert verden er det viktig at NTNU fremmer dette for å vise engasjement internasjonalt.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Ansatt ledelse gir studentene best påvirkning av de to modellene. I modellen med ansatt ledelse er studentrepresentanter både medlemmer av gruppen som intervjuer kandidatene og er med på å fatte det endelige vedtaket om ansettelsen. Dette gir studentene langt større mulighet til å direkte påvirke hvem som ender opp i ledelsen, enn med en valgt ledelse hvor studentenes stemmer etter loven ikke skal vektes like tungt som stemmene til ansatte.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Jeg mener det er bra å begrense reisevirksomheten fordi det gir mindre utslipp og mindre reisekostnader. Samtidig er det noen virksomheter som ikke går an å gjøre digitalt, så noe reisevirksomhet må skje for at NTNU skal ha et godt samarbeid internasjonalt.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Det er vanskelig å sette disse behovene opp mot hverandre. NTNU må ta et klima- og miljøansvar, også når det kommer til campusutvikling. Jeg mener NTNU kunne ha satset ytterlige på deres miljøambisjoner når vi skal utvikle fremtidens campus.