Lasse Zetterlund

Alder: 27 år

Studieprogram: Mastergrad i historie, 2. året

Fakultet: Det humanistiske fakultet (HF)

Studieby: Trondheim

Ønsker heltidsstilling i Studenttinget: Ja

Hjertesaker

  • Læringsmiljøet under campussamling

  • Internasjonalisering

  • Ett NTNU

Hvorfor stiller du til vervet?

Jeg er lidenskapelig opptatt av at NTNU skal være Norges fremste universitet, derfor ønsker jeg å være studentenes stemme i NTNU-styret. Gjennom min aktive deltakelse som student og tillitsvalgt ved NTNU, har jeg en dyp forståelse av de utfordringene vi står overfor.

Med det siste året av den nåværende styreperioden foran oss, står det mange viktige saker på agendaen. Min hovedprioritet vil være å sikre at studentenes interesser blir ivaretatt, samtidig som vi opprettholder høy kvalitet på utdanning og forskning ved NTNU. Universitetet skal skape et godt studiemiljø som fremmer trivsel og suksess for alle studenter, uavhengig av deres studieprogram, fakultet eller studiested. Nå som campusprosjektet er i sin oppstartsfase er det avgjørende at NTNU utarbeider tydelige planer for hvordan et godt læringsmiljø skal opprettholdes gjennom nedrivings-, byggings- og flyttefasen av prosjektet.

Utveksling har i lang tid vært et tydelig mål for NTNU som vi dessverre ikke klarer å nå. Jeg er opptatt av at internasjonalisering bør være langt enklere enn det er i dag. Studentene blir møtt av et kronglete system som ofte medfører stress og utfordringer. Dette kan føre til at studenter som egentlig hadde tenkt til å dra på utveksling heller velger å droppe det.

Jeg har flere års erfaring fra studentdemokratiet og studentfrivilligheten. De tre siste semestrene mine på NTNU har jeg vært fakultetstillitsvalgt ved Det humanistiske fakultet (HF) og vært studentrepresentant i fakultetsstyret til HF. Andre erfaringer har jeg som studentrepresentant i klyngebrukergruppen til HUMSAM-bygget i campusprosjektet, vararepresentant i Studenttinget og fra linjeforeningsstyret i Det historiske selskab. Denne erfaringen har gitt meg god forståelse for NTNUs struktur, saksgang og studenter.

Hvorfor svarte jeg som jeg gjorde på valgomaten?

  • Delvis uenig.

    Forklaring:
    Det er uten tvil viktig, og nødvendig, at NTNU bidrar til å utdanne arbeidstakere til de yrkene som arbeidslivet etterspør. Samtidig mener jeg at et universitets rolle er mye mer dyptgående. NTNU skal bidra til å skape og oppdage fremtiden, og de løsningene den krever. For at dette skal være mulig mener jeg at det er nødvendig at man tilrettelegger for disiplinfagene.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Samarbeid med næringslivet er viktig for å knytte bånd mellom forskning, utdanning og næringslivet. Disse båndene er med på å bevisstgjøre universitetet på samfunnets behov, samtidig som det gir NTNU mulighet til å påvirke kultur og holdninger i bedriftene de samarbeider med. Samarbeid gir også studenter tilgang til praksisplasser, og muligheten til å bygge nettverk i sitt fremtidige arbeidsmarked. Hvilke aktører NTNU velger å samarbeide med sier også noe om hvilke fokusområder og verdier NTNU vektlegger. Det kan også være med på å tiltrekke nye studenter til NTNU.

  • Delvis uenig.

    Forklaring:
    Det er den faglige bredden til NTNU som gjør oss unike sammenliknet med andre teknisk-naturvitenskapelige universitet. Den faglige bredden innen samfunnsvitenskap, humaniora, helse og utdanning er ikke et tilbud som konkurrerer med de teknisk-naturvitenskapelige utdanningene. Det er tvert imot et tilbud som bidrar til at man på NTNU kan tilegne seg kunnskap fra et bredt faglig spekter, og forme sin egen unike utdanninger.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Slutteksamen som vurderingsform er naturlig i mange av fagområdene vi tilbyr på NTNU, samtidig er det mye som taler for å øke bruken av mappevurdering eller andre former for løpende vurdering gjennom semesteret. Jeg tror at det kan være med på å fordele presset vi som studenter føler i slutten av semesteret. Det minsker også problematikken rundt sykdom på eksamen.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    NTNU bør ha læringsareal som hovedfokus når man planlegger arealbruk. Det aller viktigste for universitetet er at vi som studenter skal ha de beste forutsetningene for å tilegne oss kunnskap. Samtidig kan man bedre tilrettelegge for flerbruk av eksisterende og fremtidige areal, slik at studentfrivilligheten bedre får fylt sitt arealbehov.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Jeg mener at alle studier og arbeidsplasser er tjent med at det er en god balanse mellom kvinner og menn. For å oppnå denne balansen kan kjønnspoeng, eller andre tiltak brukes. Samtidig er det ikke gitt hvor balansen skal ligge mellom kvinner og menn på et studie, jeg tror derfor at det er lurt å bruke slike tiltak på studier med svært stor overvekt av et kjønn, eller i utdanninger hvor arbeidslivet ønsker kandidater av et spesifikt kjønn.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Utveksling er en unik mulighet for oss som studenter å ta del i, forstå og utforske andre kulturer og språk. Denne muligheten er det dessverre for få som benytter seg av. Jeg mener at dette er fordi dagens system for utveksling er for tregt og innebærer for mye usikkerhet. På grunn av dette er det kun de aller ivrigste som benytter seg av muligheten til å dra på utveksling. Å bake utveksling inn i flere studieprogram er en god løsning for å overbevise nølerne om å dra på utveksling. Dersom dette skal kunne bli en realitet må dagens system styrkes, eller endres drastisk.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Dagens modell med ansatt ledelse gir gode muligheter for studentene å medvirke i ansettelses prosessen. Studentrepresentanter er med i intervjurundene av lederkandidater, samt med på å fatte det endelige vedtaket om hvem som blir ansatt i ledervervene. Disse mulighetene til å være i «rommet» når avgjørelsene blir tatt er ikke til stede ved valgt ledelse. Det er verdt å merke seg at studentenes stemme ikke vektes like mye som de ansattes ved valg av ledelse. I tillegg har det alltid vært lav oppslutning blant studentene i studentvalget, dette minker muligheten til medvirkning.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Menneskelig kontakt og tilstedeværelse er viktig for å fremme NTNUs ambisjon om å være et internasjonalt orientert universitet. Det er i noen tilfeller nødvending å delta fysisk på konferanser, forskingsseminar eller andre typer møter. Mange av reisene som tidligere var nødvendige er derimot mulig å ta over nett med dagens digitale løsninger. Derfor er det viktig at NTNU tenker langsiktig når de planlegger reiser. Ved å kutte ned på antall reiser, og kombinere ærend, kan utslippsnivåene senkes noe. Det er også viktig å legge til rette for å kunne velge transportmiddels som har mindre utslipp.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    NTNU har arealbehov som må dekkes for å kunne drive utdanningen og forskning. Jeg mener at NTNU bør prioritere utviklingsbehovene sine fremfor ambisiøse miljøløsninger. NTNUs hovedoppgave bør alltid være å sikre best mulig læringsmiljø og utdanningskvalitet for sine studenter. Disse prioriteringene kan ikke gå på bekostning av å øke energieffektiviseringen av nye, eller nåværende bygg. Samtidig bør NTNU kartlegge hvilke tiltak som kan gjøres under byggingen av nye bygg, og vedlikehold av gamle, som kan tilrettelegge for klimagassreduserende tiltak.