Tulling Tullball

Alder: 22 år

Studieprogram: Kybernetikk og robotikk

Studieby: Trondheim

Ønsker heltidsstilling i Studenttinget: Ja

Hjertesak

At NTNU skal ta ansvaret for å skape mer lek i studiehverdagen.

Hvorfor stiller du til vervet?

Hei! Jeg heter Tulling Tullball og studerer kybernetikk og robotikk ved NTNU. Etter å ha fullført flere tekniske verv, har jeg blitt veldig interessert i studentpolitikken og arbeidet som gjøres i NTNU-styret. Nå ønsker jeg å ta en mer aktiv rolle og bringe mer lek og moro inn i studiekvardagen vår.

Dette er en stilling jeg tror jeg kan lære mye av, samtidig som jeg kan bidra med min erfaring fra linjeforeningen, Studentersamfundet og tekniske verv. Disse erfaringene gir meg en unik innsikt i studentlivet, og jeg tror kombinasjonen av kunnskap og erfaringer gir et godt utgangspunkt for å representere dere.

Jeg ser fram til å lære mye mer og håper å kunne være deres representant i NTNU-styret. Sammen kan vi skape en mer leken og engasjerende studiekvardag!

Hvorfor svarte jeg som jeg gjorde på valgomaten?

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    I tråd med det grønne skiftet er jeg for utfasing av utvinning av olje på landsbasis og dette innebærer at utdanningen vil bli mindre og mindre relevant i fremtiden og få en mindre verdi i seg selv. Utdanningen må derfor fases ut i takt med utfasingen av olje, men må ikke forsvinne så tidlig at det blir problemer med å fylle opp arbeidsplasser med kompetente arbeidstakere.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Slik som NSO er jeg og imot skolepenger ettersom gratisprinsippet er viktig å opprettholde. Å innføre skolepenger svekker prinsippet og det er viktig at det står sterkt. I tillegg er jeg og mot det ettersom at dette kan føre til en større nedprioritering av norske studenter ettersom de betalende studentene fra utlandet kan være mer ettertraktet og gunstig for universiteter å prioritere.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Kunnskap behøver ikke alltid å være nyttig, men universiteter burde utdanne studentene sine på en slik måte at studentene kan selvsikkert anvende kunnskapen sin etter endt studie. Dette innebærer da trolig å rette utdanningene mer mot arbeidslivet og ha mer praksis for å gi denne tryggheten i kunnskapen sin.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    For samfunnet er det ofte gunstig at man blir raskt ferdig med utdanningen og kan komme inn i arbeidsyrker. Alderspoeng gjør at det er større sjanse for å utsette studier til man har fått nok poeng, i tillegg fører det og til at det kan være vanskeligere for yngre søkere å komme inn på utdanninger dersom de ikke søker med førstegangsvitnemål. Det er også svært viktig at systemet ikke blir slik at hvis man ikke starter med en gang etter videregående kan man falle ut og tilnærmet miste muligheten til å ta høyere utdanning.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Inntaket av alkohol blant studenter er per nå veldig stort, men dette mener jeg henger mer sammen med den norske kulturen når det kommer til alkohol. Det er vanskelig å si at innskrenking av muligheten til alkohol på campus ikke vil påvirke det, men det er også konsekvenser av det. NTNU sine lokaler er per i dag et fantastisk møtepunkt hvor studenter kan ha fest og arrangement med mye mindre sjanse for å være til bry for andre. Uten disse lokalene ville det trolig vært betydelig flere fester og arrangement i private hjem som kan raskt føre til mer bry for de andre innbyggerne i byene der NTNU holder til.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Campus samlingen er mye mer enn NTNU sine miljøambisjoner. Det er trist at mange av dem blir kuttet, men campus samlingen mener jeg er viktig for NTNU sin langsiktige fremtid og vil skape et mye bedre universitet.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Jeg mener dette er et alternativ som er lurt men dette da spesifikt med tanke på utslippene som kan bli spart. NTNU burde så godt det la seg gjøre å velge produkter og tjenester med lavere utslipp.

  • Delvis enig.

    Forklaring:
    Eksamen i dag er et stort stress moment for mange studenter og kan veldig enkelt føre til at én dårlig laget eksamen påvirker mange studenter svært negativt. Langsgående vurdering som en erstatning for dette, og som mulig også som en erstatning for dårlig eller stort øvingsopplegg i fag, er trolig mer gunstig for å vise flere av studentene sine kunnskaper.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Jeg står svært positivt til utveksling og tror det er en fantastisk mulighet for mange. Dessverre er det alt for komplisert i dag å dra på utveksling gjennom NTNU og før en slik ordning startes er det viktig at NTNU tar ansvar for å gjøre utvekslingen mye simplere og at den i så fall glir inn i forskjellige utdanningsplaner uten problemer.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Det er svært praktisk å ha muligheten til å finne undervisningen digitalt, både opptak og/eller videoarkiv er noe jeg tror er svært viktig hå tilgjengelig. En løsning for problemer med oppmøte kan og da sies at man må tilby bedre løsningen fysisk enn digitalt. For eksempel at man benytter seg av videoarkiv dersom det er samme pensum i fagene og at den fysiske forelesningen bare gir mer muligheter til å diskutere og snakke med medstudenter og professorer.