Stine Sævik Dahl
Alder: 25 år
Studieprogram: Master lektor i kroppsøving og idrettsfag, 5. året
Studieby: Trondheim
Litt om meg
Mitt navn er Stine, 25 år, fra Hamar-området. Jeg studerer lektor i kroppsøving og idrettsfag + norsk, går 5. året, og forbereder meg for tiden på masteren jeg skal skrive til våren. Jeg er en engasjert, sosial og utadvendt jente, som elsker å diskutere alt som angår utdanning og oss studenter (spesielt da lærerutdanningene). Som fersk student (2019-2020) ved daværende Høgskolen i Innlandet, campus Elverum, satt jeg som tillitsvalgt fra årsstudium idrett ved deres studentdemokrati. Videre hoppet jeg rett inn i vervet som programtillitsvalgt for lektorprogrammet mitt her ved NTNU, da jeg startet i 2021, og sitter fremdeles! Ut over dette har jeg lang og god erfaring fra studentorganisasjonen Lærerstudentene i Utdanningsforbundet, både lokalt på NTNU og sentralt i arbeidsutvalget, også siden oppstarten av studiet mitt. Planen er å ta noen ekstrafag neste studieår for å bygge på lektorutdanningen min. Ellers jobber jeg som svømmetrener ved siden av studiet, og liker å holde meg aktiv gjennom ulike former for trening!
Hjertesaker
Ettersom jeg går en lærerutdanning er jeg svært engasjert i utfordringene knyttet til utdanningskvalitet, eksempelvis praksis i profesjonsutdanningene. Her ser vi tydelige utfordringer gjennom organisering, og ikke minst kvalitetssikring av selve innholdet i praksis. Jeg sitter allerede i en arbeidsgruppe som jobber med praksisorganisering ved Institutt for lærerutdanning, og vil ta med meg disse erfaringene inn i diskusjonen rundt de andre utdanningene som inkluderer praksis.
Ut over dette er jeg opptatt av en rettferdig eksamensordning. Det er synd at den økonomiske situasjonen ved NTNU, samt problematikken knyttet til KI-bruk, skal gå ut over kvaliteten på vurderingsformene vi blir utsatt for. Derfor vil jeg jobbe for bedre retningslinjer ved bruk av KI, samt tenke nytt om vurderingsformer - noe jeg tror bakgrunnen min fra lærerstudiet vil hjelpe.
En siste hjertesak for min del baserer seg på likestilling av vitenskapene. I dagens samfunn, også NTNU-samfunnet, opplever jeg til stadighet at fokuset ofte legges til naturviterne, hvor resten blir bortprioritert og glemt. For meg er det derfor viktig å kjempe for en større likestilling av vitenskapen og et større verdisyn på alle de ulike kunnskapene vi tross alt studerer.
Motivasjon for å stille
Jeg stiller til valg fordi jeg ikke føler meg ferdig med student- og utdanningspolitikken! Etter over fem år med fartstid i høyere utdanning ønsker jeg nå å viderebringe all min erfaring til Studenttinget. Jeg elsker å diskutere og samarbeide med andre for å komme frem til de beste løsningene, og trives godt med å representere studentenes stemme. Jeg liker å være til hjelp for andre og ønsker oppriktig å bidra til fellesskapet her på NTNU. Ellers er jeg ganske løsningsorientert og ikke redd for å finne kreative løsninger på de utfordringene vi måtte stå ovenfor, som jeg tror vil komme godt med i et slikt verv.